Barry Berkman (Bill Hader) in the desert on Barry season 3 episode 8

Barry tar kroppen till det öppna fältet från avsnitt ett och fångas när han begraver den av Albert. På sättet han konfronterar Barry, känner Albert inte att han agerar i officiell poliskapacitet; han är ytterligare ett av Fuches arga offer som vill att Barry ska svara för mordet på Chris. Det som är så övertygande i den här scenen är Barrys fulla panikattack – det ordlösa, uruttrycket av skräck, skuld och rädsla. Det känns så verkligt och ärligt, det är kanske Bill Haders bästa skådespelare.

Albert ser ner på det rysande skalet på en man och ser inte en kriminell hjärna, bara en ärrad pojke som hamnat i en ond cirkel. Albert berättar att Barry är den enda anledningen till att han lever och bestämmer sig för att visa honom barmhärtighet och ber honom att avsluta cykeln. Barry har letat efter förlåtelse hela säsongen och den har äntligen getts till honom, oavsett om han förtjänar det eller inte. Det är en bra motsats till säsongens öppningsscen. Men Barry lyssnar inte på Alberts råd och fångas i en fälla som lagts av Jim Moss och Cousineau.

Moss kallar Cousineau till hans hus och sätter sig ner med honom man till man för att avgöra varför just han täcker Barry. Det är en besvärlig konfrontation som får Gene att bryta samman totalt. När vi ser honom nästa gång får Gene ett telefonsamtal från Barry, som har fått en liknande inbjudan till Jim Moss hem. Med en pistol i handen säger Gene till Barry att Moss vet allt och att han inte vet vad han ska göra. Det verkar som att Gene, precis som Sally, drivs till våld.

Barry tar pistolen från Cousineau och bestämmer sig för att konfrontera Jim själv, men hela situationen är ett upplägg. Gene ville att Barry skulle ta pistolen så att han kunde fångas på bar gärning av ett SWAT-team som var gömt. Medan Gene hade gjort jobbet i sitt yrkesliv för att ta till sig några av sina tidigare misstag, är detta den tillförordnade tränarens verkliga ögonblick av inlösen. Med hjälp av vad som har blivit en av seriens signaturbilder ser vi i bakgrunden när polisen lämnar platsen och Jim och Gene har en stunds stängning medan förgrunden framträdande har ett foto av Janice. Det är en vacker, mänsklig touch för att avsluta en vilt uppåtgående, klimatscen.

Resten av avsnittet ägnas åt att avsluta Hank och Cristobals båge, som erbjuder lika mycket skräck och äkta romantik. Hank måste lyssna när hans tjetjenska kamrater blir brutalt mördade av ett osynligt djur. Utan att visa någonting är scenen brutalt effektiv på att skapa terror, och Hanks kamp- eller flyktinstinkter tillåter honom att bryta sig ur sina handbojor och brottas bort ett vapen från en beväpnad vakt. När han når huvudvåningen där han hålls, upptäcker han att han är i Cristobal och Elenas hem, och Elana är i färd med att utföra en primitiv form av chockkonverteringsterapi på sin man. Det är på något sätt mer skrämmande än den osynliga djurattacken.

Hanks dödar både Elena och den andra mannen och han och Cristobal får en tårfylld, vacker återförening. Anthony Carrigan har blivit en fansfavorit på grund av sin karismatiska prestation, men här spänner han olika muskler, så öm och upprymd att återförenas med sin kärlek. Det är genuint rörande och jag är så glad att författarna tog sitt förhållande på allvar. Vi ser också en blixt av insikt i Hanks ansikte när han bearbetar allt, han gjorde för att komma tillbaka till sin kärleks armar, en annan karaktär för alltid förändrad av våld.