FILMER: Spiderhead - Recension

Det kan vara ett resultat av Netflix-algoritmen, men det faktum att du kanske inte har märkt att Joseph Kosinski, regissören för årets hittills största hitfilm, Top Gun: Maverick, har en ny film ute på Netflix den här veckan med dess stora stjärna, Miles Teller, och hämnaren Chris Hemsworth, berättar något om det nuvarande tillståndet i Netflix delstat under de stora streamingkrigen i början av 2020-talet – det finns lite reklam eller marknadsföring för den här filmen och det är riktigt synd eftersom det finns en film här. Det är på riktigt – en värld borta från de franchising som Kosinski har tagit fram på skärmen, och trots vissa problem, mycket roligt.

Spindelhuvud tar oss till en ö där Chris Hemsworth spelar en oseriös vetenskapsman som experimenterar med fångar för att försöka hitta en drog som får människor att bli kära i varandra oavsett hur mycket de vet om dem. Det är en enkel Svart spegel premiss och filmen skulle lätt kunna vara en Svart spegel avsnitt med en omskrivning för att trimma längden. Du har sett dess premiss förut och det finns inget nytt på bordet Spindelhuvudmen tack vare Kosinskis hantverk är det en touch över en pastisch, väl genomförd och ganska gripande genomgående – som visar upp fördelarna med ”en för dig, en för mig”-metoden som regissörer som Soderbergh har anammat – de kommer att göra en stor budgetfilm och använd pengarna för att ge dig av och göra ett passionsprojekt. Spindelhuvud känns som Kosinskis bebis, en film mer i linje med sådana som Glömska än att säga, Tron Legacy – för att inte säga att var och en av Kosinskis två uppföljare inte har känts som passionsprojekt i sig.

Miles Tellers prestation mot Chris Hemsworth är solid, om inte riktigt lika bra som hans tur som Rooster, medan Hemsworth har karisma i spader som kan sälja varför så många lätt skulle bli övertygade av hans karaktär, en Silicon Valley-skurk av myrstandard, men saknar tyvärr det djup som krävs för att göra avslöjanden om hans karaktär bortom ytan. Mycket mer övertygande är Jurnee Smollett, som har en berättelse som lätt kunde ha lett henne till att bli huvudrollsinnehavaren snarare än i en biroll, eftersom hennes relation med Tellers karaktär är där filmen finner sin verkliga fördel och får fart när det den hotar att nysta upp sig själv. Det finns tillfällen då karaktärerna spenderar tid på att umgås och tempot överensstämmer med nästan en hangout-film med en mörkare underton, och det betyder tyvärr att thrillertempot tappas vid tillfällen då filmen börjar sjunka, inte riktigt har tillräckligt med djup för att upprätthålla dess körtid.

Jag gillade finalen även om dess kommentar om bristerna hos stora teknikföretag och experimentella läkemedel är samlad i en person, vilket betyder att den missar chansen att göra ett större uttalande, men detta leder till en spännande actionfilm. Användningen av musik är uppfinningsrik och alla som har sett Kosinskis tidigare verk vet att han kan använda musik riktigt bra – det är ett noggrant utformat, optimistiskt soundtrack – direkt i strid med vad som händer framför våra ögon, men ändå tonmässigt perfekt. Det finns några stötestenar tidigt där scener med mer allvarliga implikationer spelas för skratt, och de landar inte alltid – Spindelhuvud är kanske lite för säkert för att helt omfamna dess potentiella djup.

Tyvärr, kanske som ett resultat av det – det finns inget riktigt i Spindelhuvud det betyder att det kan bryta formen för den vanliga Netflix-thrillerutflykten som kommer att glömmas bort om en vecka när nästa Netflix-grej kommer ut (skölj och upprepa), men det finns något filmiskt bakom filmens vision och från de vanliga Netflix-thrillerna som vi har haft sedan studion började göra dem, det är en av de bättre. Det beror delvis på insatserna från Claudio Miranda, som gör att filmen får en välpolerad känsla där det verkligen känns som att den förtjänade en filmisk premiär: Kosinski är mästaren på att få saker att se bra ut för den största möjliga duken och det känns nästan som att en otjänst att titta på Spindelhuvud på den lilla skärmen som ett resultat.