Mon. May 16th, 2022

Ghostwire: Tokyo kommer att få dig att uppskatta de små sakerna i livet.

Dopaminhiten härrörde från att klappa en hund iförd en bedårande liten bandana. Hur en känsla av alltförtärande wanderlust kan ackumuleras när du andas in den höga skönheten i Japans överdådiga huvudstad. Den där känslan av lugn som sköljer över dig när du ber till en Jizo-staty om gudomligt skydd. Och glädjen som kan dras av att skörda hundratusentals förlorade själar under det varma skenet av en helvetesblodmåne. Som jag sa, de små sakerna.

Utvecklaren Tango Gameworks har bytt filmisk överlevnadsskräck mot livlig spökjakt i Ghostwire: Tokyo, utvecklarens första nya IP sedan The Evil Within fick oss att rygga tillbaka mot en upptäckande verklighet 2014. Och ungefär som The Evil Within, som hemsöktes av svaga ekon av Resident Evil 4, detta hänförda äventyr har många igenkännbara element som förvrängs av studions föråldrade inställning till scenario, strid och världsdesign.

Skäll mot månen
Ghostwire Tokyo PS5 skärmdump

Ghostwire: Tokyo har den här distinkta atmosfären, som om dess ursprung är rotat i början av 00-talet. Som om det vore några oupptäckta GameCube-exklusivt från Capcom Production Studio 4, som ställer upp tillsammans med Capcom Five i stället för Dead Phoenix, eller ett Clover Studios-projekt som flög så långt under radarn att det först nu ges chansen att tjäna sitt obligatoriska kultklassisk status. Det är inte en kommentar om hur Ghostwire: Tokyo ser ut på PS5 (sällan imponerande med ray-tracing aktiverad), inte heller en reflektion av hur det spelar (bildhastigheten håller i stort sett stabil) eller känns i dina händer (prydlig DualSense knep fungerar för att framkalla nedsänkning); det är helt enkelt ett erkännande av att Ghostwire: Tokyo känns som en återgång.