Sat. Aug 20th, 2022

The Pitch: Heavy metal

med sin medvetet löjliga omfamning av öronbedövande volymer och överdrivet våldsamma bilder, och en övervägande ung manlig publik, har varit fruktbart territorium för komedi sedan This Is Spinal Tap.

Och under de senaste decennierna har några bestående komedier ovördigt hyllat hårdrocksband och ungdomar som älskar dem, inklusive School of Rock, Bill & Ted’s Excellent Adventure och Detroit Rock City. Manusförfattare D.B. Weiss, mest känd som medskaparen och co-showrunner av Game of Thrones, har gett oss ett potentiellt nytt tillskott till den kanonen med Metal Lords. 2019 ingick Weiss och hans Game of Thrones kreativa partner David Benioff en affär på 200 miljoner dollar för att producera filmer och serier för Netflix. Och medan några av Benioff och Weiss mer ambitiösa projekt för andra företag har fallit förbi, inklusive filmer i Star Wars-universum och en alternativ historieserie för HBO som heter Confederate, har deras produktioner för Netflix hittills varit lättare: en Leslie Jones standup-special, campusaktivismsatiren The Chair (samskapad av Benioffs fru Amanda Peet), och nu… en tonårskomedie om ett blivande metalband.

För dem som är på väg att rocka:

Kevin (Knives Outs Jaeden Martell) är en nördig trummis för marschband i gymnasiet. Hans bästa vän Hunter (Adrian Greensmith i sin långfilmsdebut) är en gitarrist som övertygar Kevin att gå med i hans “post-death metal”-band och lära sig att spela blastbeats med en kontrabaspedal.

Hunters plan för rockstjärnor och världsherravälde löper genom Glenwood Lake Highs strid mellan banden, där hans underground-metallhjältar Killaton fick sin start (ingen relation till det verkliga Syracuse-metallbandet Killaton). Så de arbetar flitigt på låtar med titlar som “Machinery of Torment”, som planerar att besegra sina publikbehagliga mjukrocksrivaler Mollycoddle. Det finns bara ett par problem: de har ingen basist, och deras bandnamn, SkullFucker, flyger inte på ett skolevenemang.