Sun. Jul 3rd, 2022
Iman Vellani as Ms. Marvel

Att se detta var som att dricka de kombinerade sluttextsekvenserna av Jon Watts Spider-Man-trilogi och andan av In i spindelversen i en stor gammal Slushie – bara en oemotståndlig sockerrush. Vi har också gått från i princip noll påskägg och Marvel-kontakter in Månriddare till nästan överväldigande mängd här. De glider förbi så snabbt att du förmodligen kommer att behöva spola tillbaka och se om för att fånga dem alla. Min personliga favorit var flyttbilen Trust a Bro under sluttexterna. Jag saknar de där bröderna, brorsan!

Ms Marvel är bara obefläckade vibbar runt om. Från soundtracket, som börjar med The Weeknds upplyftande banger “Blinding Lights” över Marvel-identiteten (såg du på Moonie den här gången?), till Kamalas tankar om Avengers och hennes komplexa familjedynamik, avsnitt ett skryter med mycket av den typ av kul att vi nekades när Marvel bestämde sig för att Spider-Man inte behövde sin egen MCU-ursprungshistoria: en tonåring med relaterbara problem med ålderdomen som också måste brottas med att plötsligt skaffa superkrafter.

Kamalas ursprungsberättelse är en glädjefylld sådan eftersom hon redan är så förtjust i det där superhjältelivet, och vi har sett så många MCU-projekt vid det här laget att vi alla är där med henne. Som kollegan Den of Geek-redaktören Alec Bojalad ganska kortfattat uttryckte det, Ms Marvel är “en rolig berättelse om superhjälteursprung för MCU-fans, om MCU-fans och med en MCU-fan i huvudrollen.” Kamala samlar varor och längtar efter att delta i den allra första Avengers Con. Hon idoliserar kapten Marvel och kan inte få nog av Scott Langs långa berättelser. Hon gör och lägger upp sina egna videor om jordens mäktigaste hjältar online. Kamala är en stan, men vi vet alla hur de mest stjärnögda av MCU-stans reagerar när de får den mest välmenande kritiken om sina hjältar, och det ska bli intressant att se hur Kamala bearbetar sina idolers brister när hon träffas dem, eller när hon måste klara av följderna av deras många (många) misstag. Det är klart att hon måste börja med att räkna med sitt eget.

Även om serien levererar en stor portion enkel charm från hela skådespelaren, är Vellani stjärnan i Ms Marvel, och mycket av detta avsnitts framgång vilar på 19-åringens axlar. Hon spelar Kamala som söt och snäll, men ofta självcentrerad och spirande med den typen av ungdomlig optimism och skrapligt övertroende som jag definitivt önskade att jag hade i den åldern (men gjorde det inte lol). Från början kan du föreställa dig att Vellani återupptar den här rollen om och om igen i MCU eftersom hon fångar Kamala så bra, och medan vi fortfarande fokuserar på början av hennes berättelse, vet vi att det definitivt kommer att fortsätta efter den här showen.