Thu. Jun 30th, 2022
Star Trek: Strange New Worlds avsnitt 6 recension - Lyft oss där lidande inte kan nå

Alora, nu en Majalan-ledare i sin egen rätt, övervakar en varelse känd som den första tjänaren, ett heligt barn som valts ut genom lotteri för att förkroppsliga sitt folks maxim (“vetenskap, tjänst, uppoffring”), även om ingen någonsin är för specifik om vad exakt något av det betyder. Enligt Majalanerna kommer den första tjänarens förestående himmelsfärd att inleda en ny era för deras planet och tillåta dem att fortsätta leva som de gör, komplett med lyxiga flytande städer och mycket avancerad medicin. Med tanke på de ständiga googly ögon hon och Pike gör på varandra när de är i samma rum, är det uppenbart att han inte är superintresserad av vad något av detta verkligen innebär i en större kulturell skala. Det är fantastiskt att det tar de två till avsnittets mittpunkt för att koppla ihop.

När allt kommer omkring är en Starfleet-kapten som faller för en vacker om än lite manipulativ utomjordisk dam en tillräckligt vanlig berättelse i Star Trek universum. Tillägget av en redan existerande kärleksförbindelse mellan dem gör detta lite sötare och i allmänhet mindre obekvämt än vissa av Originalserien “relationer” vi ser kapten Kirk engagera sig i (och är på det hela taget mindre livsförändrande än den officiella sammanfattningen av detta avsnitt kan ha fått vissa tittare att tro). Ändå handlar Aloras närvaro egentligen inte om deras romantiska förhållande – men du väljer att definiera det – eller om att helt enkelt ge en anledning för Anson Mount att ta av sig skjortan, det är faktiskt ännu ett förvånansvärt kraftfullt fönster in i Pikes känslomässiga resa och vikten av hemligheterna han bär på.

Huvuddelen av avsnittet involverar en komplicerad handling där Företag besättningen anklagas för att ha hjälpt till att hålla den förste tjänaren vid liv fram till Kristi himmelsfärdsdag, och även om avsnittet drar ut på några av sina mer uppenbara avslöjanden – så var det naturligtvis inte främlingar som försökte kidnappa honom, och, duh, Alora ljög om något — den krångliga handlingen är full av spänning och genuina insatser. Jag är säker på att ingen blev förvånad när det visade sig att Företag dödade egentligen inte ett barn av misstag, men jag tvivlar också på att någon förväntade sig att “Lift Us where Suffering Cannot Reach” skulle vända om och offra pojken nästan omedelbart ändå, eftersom Förste tjänarens kropp bokstavligen förvandlas till batteriet som driver huvuddelen. av Majalan-tekniken.

För att vara rättvis är detta ganska dyster berättelse för en Star Trek serie, men kanske en nödvändig verklighetskontroll efter denna första körning av Konstiga nya världar episoder, som i allmänhet innebar lyckliga slut, vågade flykter och kapningar runt om. Alla berättelser kan inte sluta bra och inte alla utomjordingar kommer att vara bra, åtminstone inte på det sätt som vi förstår konceptet. Det faktum att Pike, som så desperat vill göra något att hjälpa till att vända en civilisation som bokstavligen driver sig själv med barns liv, har ingen jurisdiktion att göra något alls, är frustrerande på ett sätt som känns nästan smärtsamt realistiskt. (Och inte för inte, men Aloras insisterande på att vårt mänskliga samhälle helt enkelt inte vill titta på de synder som det regelbundet begår mot sina svagaste medlemmar är … ja, inte helt fel.)

Kanske Pikes ständiga önskan att berätta allt och alla om sitt (förmodligen hemliga?) öde med lidande och fysisk plåga speglar hans behov av att tro på möjligheten att förändra det – dvs om han berättar för tillräckligt många människor om framtiden han såg kommer den att tvinga fram den framtiden att ändra på något sätt eller om han säger till höger person han kommer att hitta den som kan fixa det. Men det faktum att den första icke-Starfleet-anslutna personen han berättar visar sig vara ledaren för en kultur som driver sin egen bekvämlighet genom barnuppoffringar bekräftar i grunden varför Pike, kanske den smartaste, mest empatiska figuren i Star Trek canon för tillfället, kommer aldrig att vända sig bort från framtiden han såg på Boreth. Oavsett hur mycket några av oss (läs; jag) kanske önskar att han skulle.