The Lazarus Project poster Sky

Det första (av många) det Lazarusprojektet gör rätt är Paapa Essiedu som sin ledare. The Royal Shakespeare Company, Jag kan förstöra dig och Gangs of London Skådespelaren har vad som känns som enkel charm men är troligen resultatet av noggranna studier och uppmärksamhet på detaljer. Som vår dörr in i denna förhöjda värld är han helt trovärdig och sätter dig omedelbart på sin karaktärs sida. Georges förvirring inför Lazarus-agenternas intensitet och högtidlighet är rolig och relaterbar. Han är vi, och snart – mycket snart gör den här showen inte röra om när det kommer till eskalering och tempo – han står inför ett livsförändrande dilemma.

Om Essiedu är bra, då är resten av skådespelaren lika väl utvalda. Vaka och LivvaktAnjli Mohindra är en cool kund som Georges rekryteringsofficer till Lazarus. Caroline Quentin spelar en M-liknande chef. Rudi Dharmalingam är oigenkännlig från den söta nördiga karaktären han spelade i BBC Ones Splittringen, och här är den mörkt plågade Shiv. Tom Burke (Strejk, Souveniren) och Vinette Robinson (Kokpunkt, En jullåt) stjäl helt och hållet senare avsnitt eftersom programmets fokus svänger från karaktär till karaktär. Lägg till Charly Clive och Brian Gleeson och det är en stark ensemble.

Nästa mästerskap är hur skaparen Joe Barton (Giri/Haji, Ritualen) tonar hans manus. Projektet hette ursprungligen “Extinction” men bytte namn för att undvika att kännas för dyster. Eftersom världen är vad den är just nu, har man helt klart tagit hand om vad som kan vara ett angrepp av verkliga trauman, även om som sagt, avsnitt tre fortfarande innehåller en av de mest upprörande sekvenserna på TV på flera år.

Med tanke på ämnets intensitet och allvar är det häpnadsväckande att de fyra avsnitten som är tillgängliga att förhandsgranska aldrig blir kvävande. En bult av verklig vördnad skjuts igenom även de mest högtidliga meningsutbyten, vilket undergräver vad som i andra händer kan vara extremt “Jag har väntat dig, Mr Bond”-dialogen. Bartons tal här sätter karaktär framför situation och är alltid redo med en jäsande, humaniserande touch.

Det är ett bra jobb huvudkaraktärerna är skrivna och framförda så känslomässigt tillgängliga som de är, för kronologin är – i brist på ett bättre ord – en huvudvärk. Avsnitt tvås tidsslingor kommer att testa alla som inte är välsignade med logikens kraft, men även om du tappar koll på vilken iteration vi är på, kommer karaktärerna att guida dig in som landningsljus.

Antingen det, eller så blir du så avledd av handlingen att du inte kommer att tänka så mycket på tidsslingan. Lazarusprojektet är en stor, robust sci-fi-thriller med ordentliga actionscener. Välregisserade skottlossningar, biljakter, slag, prickskyttattacker och jakt till fots… actionen är bra, köttig och levereras regelbundet. Det är snabbt och spännande utan att drabbas av högljudda, knalliga uppmärksamhetsstörningar. Det dynamiska omfånget från tysta stunder till högljudda, imponerande setspel hanteras bra.