Mon. Jul 4th, 2022
The Orville New Horizons Episode 4 Gently Falling Rain

Den centrala konflikten kommer när Koranen börjar förlora valet, något han trodde var en säker sak, vilket utan tvekan främjar parallellen till en nyligen genomförd amerikansk presidentomröstning. Vad värre är är att resultaten av Krill-valet har långtgående konsekvenser Orville-universum. Om Teleya vinner är det inte bara dåliga nyheter för krillen, men utan vår hjältes högsta allierade i en maktposition är fördraget mellan unionen och krillen så gott som dött. Detta föreslagna fördrag har varit ett stort Orville uppenbarelse sedan sent i säsong 2, och skulle förändra dynamiken i hela galaxen.

Som nämnts är avsikten bakom detta avsnitt verkligen beundransvärd. Lärdomen bakom de senaste händelserna i val över hela världen och den skrämmande utsikten att förlora de demokratier som många suveräna nationer har arbetat mot förtjänar vår uppmärksamhet. Ändå saknar vissa av de stora beatsen som tydligt är avsedda att förmedla denna undertext absolut subtilitet. En speciell scen, efter att Mercer har informerats av amiral Halsey (Victor Garber) om Teleyas uppgång i populistisk makt är extremt knäppt.

När Mercer och Commander Grayson (Adrianne Palicki) diskuterar det absoluta debaclet som är det politiska systemet Krill, talar de till synes bara i t-shirtvärdiga idiom. Fraser som “retorik och eld” eller “känslor kan vara mer övertygande än tankar” kan vara sanna, men de ringer högt. Lite för högt. De verkar mer värda din mosters Facebook-banner snarare än ett annars välarbetat avsnitt.

Den senare hälften av avsnittet är nästan perfekt balanserad och ofta ganska spännande. Även när unionens delegation närmade sig ytan av Krill (innan kuppen började), är omfattningen av episoden uppenbar och episk. Musikmusiken sväller till John Williamsian proportioner, medan själva Krills hemvärld har en märklig mörk skönhet som påminner om Blade Runner. Att se huvudstaden Dalakos var ett fantastiskt sätt att bygga The Orville universum, och gav avsnittet en större filmisk känsla än vad tv ofta kan erbjuda.

De stora händelserna i avsnittet utökade också universum på ett splittrande sätt. Efter att förbundskansler Koran avrättades offentligt bara ögonblick efter att ha förlorat valet, verkade det som att samma öde skulle drabba unionens delegation. Innan dess hade Mercer och Teleya dock ett hjärta-till-kallt-Krill-hjärta, och diskuterade deras komplicerade kärlek-hat-förhållande. Det fanns några trevligheter, men till slut var publiken tvungen att veta att de aldrig skulle se öga mot öga. Med Teleyas hjärta fortfarande fyllt av så mycket ilska på grund av tidigare händelser, skulle fördraget aldrig undertecknas, vilket lämnar delegationen och Orville i omloppsbana, i verklig fara.

Plötsligt och mystiskt leds Mercer ut ur fängelset av två vakter utan någon förklaring. När de smyger genom Dalakos gator som krillversionen av råttor, oförklarligt igen, blir Mercer lika plötsligt tagen av en liten fraktion av beväpnade krill. Vakterna som ledde ut honom dödas på gatan och han förs till en liten underjordisk byggnad. Medan han är där avslöjar en liten fraktion som motsätter sig Teleya för Mercer att han och Teleya har en dotter; en bedårande halv människa-halv Krill som heter Anaya. Teleya har försörjt flickan, men kommer aldrig på besök, rädsla för att barnet ska försämra hennes image i ögonen på hennes rabiata anhängare.