Claire (Penny Johnson Jerald) in The Orville: New Horizons episode 2

Krill visar mer rädsla än någonsin tidigare på showen, och säger att det i princip är förbjudet utrymme. The Expanse är en plats för ren ondska, bebodd av demoner och att även de mest rättfärdiga är besatta av denna ondska och begår avskyvärda handlingar. De tre fackliga tjänstemännen tar det med ro och överväger sina alternativ innan de fattar beslutet att våga sig på. Innan krillen lämnar skeppet ber de en bön till “de som är på väg att dö” och informerar olycksbådande Mercer och hans folk att de inte kommer att sluta Orville från att gå in i vidderna, men de kommer inte heller att komma till deras räddning om våra hjältar skulle behöva det.

Amiralen sällar sig till Claire vid middagen för att berätta för henne att han stannar ombord och kommer på uppdraget. De två börjar påminna lite och Christie visar Claire att han har behållit sitt bröllopsband under alla dessa år. Claire ber honom att respektera gränserna för professionalism, att hon var tvungen att spendera lång tid för att komma över honom, och vill inte gå igenom det igen. Innan de ger sig ut i vidderna pratar Christie till och med med Isaac och frågar hur det var att dejta Claire. Återigen finner vi oss själva följa historien om en karaktär som inte har förtjänat det. Det var ett trevligt ögonblick för Isaac, men showen uppehöll sig alldeles för länge vid Christie och hans häng på Claire.

Avsnittet blir äntligen rörande både bokstavligt och när det gäller berättelsen The Orville vågar sig in i vidden. Genom att ta in fler och fler element från skräckgenren är Expanse komplett mörker. Det finns inga stjärnor, inga solar, och det enda ljuset kommer från The Orville. Keyali informerar Mercer om att hon har upptäckt ett nödanrop, och så de vågar sig djupare in i vidderna. När de vandrar längre och längre, stöter de på en olycksbådande, organiskt utseende monolit, som de drar slutsatsen är någon sorts rymdstation. Mercer, Grayson, Keyali, Finn, LaMarr och amiral Christie tar alla en skyttel för att gå ombord på stationen och komma till botten med mysteriet.

Så börjar en lång tråd av dåliga skrivval för det här avsnittet, när upphängningen av tron ​​blir lika mörk som den stjärnlösa Expanse. Det är lätt att ifrågasätta historierytmen som användes för att skapa skräckhalvan av det här avsnittet, och hur snabbt karaktärerna faller in i skräckfilmstroper. Varför var så många högt uppsatta officerare på just detta farliga bortauppdrag? Varför gick de in utan hazmat-dräkter eller vapen? Så snart de går ombord på stationen, omfamnar Mercer omedvetet en annan trope och säger åt besättningen att dela upp sig, vilket helt enkelt initierar en serie karaktärsbeslut som skulle få vanliga filmfans att skrika åt karaktärerna på skärmen och desperat påminna dem om deras dumhet. Efter att ha lovordat skrivandet av det föregående avsnittet verkade ‘Shadow Realms’ lat och använde frustrerande, överanvända storybeats.

Onödigt att säga att amiral Christie kommer för nära en “energinod” på stationen; en glödande nod som nästan ser ut som en svamp som expanderar när han kommer nära och ger honom lite hoppskräck. När de alla återvänder till skeppet kollapsar The Admiral, till ingen publiks förvåning, och börjar mutera nästan omedelbart. Dr Finn, efter att ha undersökt amiralen, informerar kaptenen om att något håller på att skriva om Christies DNA.

Resten av avsnittet övergår till en ganska fotgängare “veckans monster”-berättelse. Christie muterar till en spindeldjursliknande och aggressiv varelse, och han lyckas på något sätt förlama The Orville och stänger av strömmen. Detta leder till att karaktärer ger sig iväg på egen hand, att barn lämnas i läskiga korridorer, saker som “bullar i natten” och oundvikliga hoppskräcker när en icke namngiven besättningsmedlem plötsligt inser att något ligger bakom dem. Alla dessa ögonblick skapar massor av atmosfär, men saknar riktigt rolig logik. Man får helt enkelt gå med på det, för det är ett skräckavsnitt. Christie Alien kan också mutera andra genom att utsöndra ett grönt sputum i ansiktet på sitt offer, vilket är tänkt att lägga till ett extra hot, men vi får aldrig ens en känsla av hur många besättningar som jagas eller vem som har vänt.